Opis szkolenia
Celem szkolenia jest dostarczenie praktycznych narzędzi i wiedzy, niezbędnych do skutecznej i empatycznej komunikacji z osobami ze spektrum i wyzwaniami rozwojowymi. Uczestnicy będą mieli okazję rozwijać umiejętności niezbędne do efektywnej komunikacji, będą mieli także dużo możliwości szukania indywidualnych rozwiązań potrzebnych w ich pracy. Empatyczna komunikacja jest kluczowa dla wspierania rozwoju każdej osoby i tworzy przestrzeń, która wydobywa jej rozwojowy potencjał
Program szkolenia
Dzień 1.
I blok – Czym jest empatyczna komunikacja w kontekście potrzeb osób ze spektrum?
1. Definicja i znaczenie empatii w komunikacji.
2. Zrozumienie perspektywy osoby ze spektrum.
3. Rola empatii w budowaniu zaufania i relacji z osobą z wyzwaniami rozwojowymi.
II blok – Specyficzne wyzwania komunikacyjne osób ze spektrum:
1. Zrozumienie sensorycznych wyzwań i ich wpływ na komunikację.
2. Znaczenie samoregulacji i koregulacji w komunikacji.
III blok – Podstawy efektywnej komunikacji w kontekście spektrum:
1. Koncepcja „świadomej obecności” (mindfulness) w komunikacji.
2. Uwaga na język ciała, ton głosu i tempo mówienia.
3. Cierpliwość i akceptacja jako klucze do sukcesu.
Dzień 2.
IV blok – Dawanie wyboru i szacunek w komunikacji – czyli robienie miejsca na autonomię:
1. Szacunek jako fundament empatycznej komunikacji. 2. Język i odpowiednie nazewnictwo oraz zwroty. V blok – Współpraca z rodziną i innymi specjalistami:
1. Rola rodziców/opiekunów jako ekspertów w dziedzinie potrzeb komunikacyjnych osoby ze spektrum.
2. Współpraca z innymi specjalistami w tworzeniu spójnych strategii wsparcia.
3. Budowanie mostów komunikacyjnych między różnymi środowiskami życiowymi.
VI blok – Komunikacja alternatywna i wspomagająca:
1. Dla kogo jest komunikacja alternatywna i wspomagająca?
2. Kiedy, jak i z kim wprowadzać komunikację wspomagającą?
3. Praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystania Augmentative and Alternative Communication (AAC).
VII blok – Warsztat i praktyka:
1. Praktyczne ćwiczenia i case studies.
2. Dzielenie się doświadczeniami i poszukiwanie indywidualnych rozwiązań.
3. Tworzenie narzędzi wspierających komunikację.
Czas: 2 dni (16 godzin)
Miejsce: do ustalenia
Certyfikat: Tak
Kogo możesz spotkać?
MAŁGORZATA MICHALUK
Pedagożka specjalna, oligofrenopedagożka, terapeutka metody Growth Through Play System, trenerka, coachka. Ukończyła studia magisterskie na kierunku terapia pedagogiczna i rewalidacja indywidualna oraz studia podyplomowe na kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także studia podyplomowe na kierunku life coaching. Absolwentka kursu trenera umiejętności psychospołecznych. Terapeutka metody Growth Through Play System – terapii osób z autyzmem w nurcie niedyrektywnym/rozwojowym. Absolwentka kursu instruktorskiego „Trauma wojenna, PTSD i budowanie odporności psychicznej”.
EWA MAZUREK