Opis szkolenia
…
Program szkolenia
Dzień 1. Zarządzanie stresem w pracy z pacjentem geriatrycznym
Cel: Zrozumienie źródeł stresu, nauka technik radzenia sobie z napięciem emocjonalnym i zwiększenie świadomości własnych reakcji na stres.
Powitanie i wprowadzenie
• Przedstawienie celu warsztatów i planu
• Ćwiczenie integracyjne: „Krąg wspólnych doświadczeń” – uczestnicy dzielą się jednym wyzwaniem, które napotykają w swojej pracy
Rozpoznawanie stresu
• Krótki wykład: Czym jest stres? Fazy stresu (alarmowa, adaptacyjna, wyczerpania)
• Dyskusja grupowa: Specyfika pracy w DPS i najczęstsze stresory
• Ćwiczenie: „Mapa stresu” – uczestnicy identyfikują, co wywołuje u nich stres, i zaznaczają to na sylwetce człowieka (np. napięcie w ciele, bóle głowy)
Strategie radzenia sobie ze stresem
• Wykład: Techniki radzenia sobie ze stresem (krótkoterminowe: oddech, rozciąganie; długoterminowe: higiena snu, planowanie pracy, wsparcie społ.)
• Warsztat: Ćwiczenie technik relaksacyjnych
• Oddech przeponowy
• Progresywna relaksacja mięśniowa
• Symulacje sytuacji stresowych – jak reagować w trudnych momentach pracy z pacjentem?
Budowanie odporności psychicznej
• Wykład: Czym jest odporność psychiczna i jak ją rozwijać?
• Ćwiczenie indywidualne: „Moje zasoby” – identyfikowanie wewnętrznych i zewnętrznych źródeł wsparcia
• Ćwiczenie grupowe: „Sieć wsparcia” – uczestnicy dzielą się pomysłami na wzajemne wspieranie się w zespole
Podsumowanie dnia
• Refleksja: Co było dla mnie najcenniejsze?
• Zadanie domowe: Praktykowanie jednej z poznanych technik relaksacyjnych
Dzień 2. Zarządzanie emocjami w pracy z pacjentem geriatrycznym
Cel: Nauka rozpoznawania i wyrażania emocji, rozwijanie empatii oraz radzenie sobie z trudnymi emocjami w pracy
Powitanie i rozgrzewka
• Ćwiczenie integracyjne: „Kolory emocji” – uczestnicy wybierają kolor reprezentujący ich obecny nastrój i wyjaśniają swój wybór Rozumienie emocji
• Wykład: Funkcje emocji, rozpoznawanie emocji u siebie i u innych (pacjenci geriatryczni – specyficzne wyzwania)
• Ćwiczenie: „Koło emocji” – uczestnicy uczą się nazywać emocje i rozpoznawać ich przyczyny
Praca z trudnymi emocjami
• Warsztat: Jak radzić sobie z frustracją, smutkiem, lękiem i złością?
• Ćwiczenie praktyczne: „Techniki deeskalacji emocji” – scenki z udziałem uczestników, gdzie odgrywają trudne sytuacje z pacjentami
• Dyskusja: Jak nie brać trudnych emocji pacjentów „do siebie”?
Rozwijanie empatii i budowanie relacji
• Wykład: Czym jest empatia i dlaczego jest kluczowa w pracy opiekuna?
• Ćwiczenie: „Perspektywa pacjenta” – odgrywanie ról, gdzie uczestnicy wcielają się w osoby starsze i omawiają swoje doświadczenia
• Dyskusja: Jak tworzyć pozytywne relacje z pacjentami mimo trudnych emocji?
Podsumowanie warsztatów
• Refleksja: Najważniejsze wnioski
Czas: 2 dni (16 godzin)
Miejsce: do ustalenia
Certyfikat: Tak
Kogo możesz spotkać?
MARTA ROSSIAN