Opis szkolenia
Celem tego szkolenia jest dostarczenie wiedzy i praktycznych narzędzi niezbędnych do zrozumienia oraz efektywnego wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, które wykazują zachowanie agresywne i autoagresywne. Skoncentrujemy się na budowaniu relacji opartych na szacunku, zrozumieniu przyczyn takiego zachowania oraz rozwijaniu umiejętności samoregulacji.
Program szkolenia
Dzień 1.
1. Zrozumienie przyczyn zachowania agresywnego i autoagresywnego.
a. Znaczenie podejścia opartego na szacunku i szukaniu przyczyn
b. Trudne zachowania jako źródło informacji o niezaspokojonych potrzebach
c. Wyzwania sensoryczne a agresja i autoagresja
d. Agresja i autoagresja jako sposób komunikacji i jak go zastąpić
2. Empatyczne podejście do agresji.
a. Znaczenie empatii w pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
b. Znaczenie podmiotowego traktowania osoby w sytuacjach konfliktowych
3. Samoregulacja i koregulacja
a. Budowanie umiejętności samoregulacji u osób z niepełnosprawnością intelektualną i jak ma się do tego zachowanie auto/agresywne
b. Tworzenie przestrzeni wspierającej samoregulację
c. Rola koregulacji w procesie wsparcia
d. Ćwiczenia praktyczne związane z rozwijaniem umiejętności regulacji emocji
Dzień 2.
1. Znaczenie samoopieki dla profesjonalistów pracujących z osobami przejawiającymi zachowanie agresywne i autoagresywne.
a. Skoncentrowane podejście do dbania o własne zdrowie psychiczne i fizyczne
b. Narzędzia radzenia sobie ze stresem w kontekście pracy z osobami o agresywnym zachowaniu
c. Wsparcie społeczne i samoświadomość jako kluczowe elementy samoopieki
2. Rola rodziny i innych specjalistów w wspieraniu osób z niepełnosprawnością w radzeniu sobie z agresją i autoagresją.
a. Współpraca z rodziną jako podstawa wsparcia
b. Tworzenie zespołów spierających osobę z niepełnosprawnością i spójnych strategii wsparcia
c. Tworzenie mostów komunikacyjnych między różnymi środowiskami życiowymi osoby
3. Aspekty etyczne pracy z osobami przejawiającymi zachowania agresywne i autoagresywne.
4. Warsztat i praktyka.
a. Praktyczne ćwiczenia i symulacje
b. Dzielenie się doświadczeniami i poszukiwanie indywidualnych rozwiązań
c. Tworzenie indywidualnych planów wsparcia
Czas: 2 dni (16 godzin)
Miejsce: do ustalenia
Certyfikat: Tak
Kogo możesz spotkać?
MAŁGORZATA MICHALUK
Pedagożka specjalna, oligofrenopedagożka, terapeutka metody Growth Through Play System, trenerka, coachka. Ukończyła studia magisterskie na kierunku terapia pedagogiczna i rewalidacja indywidualna oraz studia podyplomowe na kierunku edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także studia podyplomowe na kierunku life coaching. Absolwentka kursu trenera umiejętności psychospołecznych. Terapeutka metody Growth Through Play System – terapii osób z autyzmem w nurcie niedyrektywnym/rozwojowym. Absolwentka kursu instruktorskiego „Trauma wojenna, PTSD i budowanie odporności psychicznej”.
EWA MAZUREK