Opis szkolenia
Szkolenie wprowadzające i/lub porządkujące podstawową wiedzę na temat przygotowania, tworzenia i zarządzania budżetem.
· Kontekst organizacyjny (i projektowy) budżetu.
· Istotne elementy analizy organizacyjnej (i projektowej) i ich zastosowanie w praktyce.
· Budżet jako narzędzie planowania.
· Monitorowanie budżetu. · Zarzadzanie budżetem w ramach projektu.
Dla kogo
· Członkowie władz stowarzyszeń i organizacji pozarządowych. · Kierownicy, kierownicy placówek, kierownicy projektów.
· Specjaliści i/lub osoby współpracujące przy przygotowaniu i realizacji projektów.
Program szkolenia
Dzień 1.
1. Wprowadzenie do zajęć
· Rozgrzewka
· Przedstawienie prowadzącego i uczestników · Omówienie celu i formy szkolenia
2. Podstawy biznesu / przedsiębiorczości – model biznesowy
· Czym jest biznes – wartość, model biznesowy
· Finansowy aspekt biznesu – przychód, efektywność, cash flow · Klienci i rynek – identyfikacja potrzeb, analiza konkurencji
· Kompetencje i zasoby; Organizacja; Procesy – to, co wspiera realizację biznesu
3. Usługi i obsługa Klienta
· Klienci – kim są i czego potrzebują
· Usługa i zakres jej świadczenia
· Obsługa Klienta – co jest konieczne, a co jest możliwe · Satysfakcja vs doświadczenie Klienta
4. Podstawy zarządzania Projektami
· Zakres i cel projektu
· Biznes case
· Harmonogram realizacji projektu · Plan zasobów i Budżet
· Zarządzanie Projektem: komitet sterujący, zespół projektowy, kamienie milowe
5. Ryzyko w projekcie
· Definicja ryzyka
· Rodzaje ryzyka
· Analiza ryzyka w kontekście projektu · Metody zarządzania ryzykiem
6. Wybrane zagadnienia finansowe
· Przychody i koszty · Cash flow · Rachunek kosztów · Koszty stałe i zmienne · Inwestycja
· Budżet
· Monitorowanie i rozliczanie kosztów
7. Podsumowanie: Omówienie wybranych elementów – sesja Q&A, konsultacje, rozszerzenie wybranych obszarów tematycznych
8. Przygotowanie ram pracy grupowej na dzień następny
· Czy jest case study
· Podział na grupy
· Wybór projektów i scenariuszy
Dzień 2.
1. Wprowadzenie do zajęć
· Rozgrzewka
· Przypomnienie wiedzy z dnia poprzedniego
· Uwagi i komentarze uczestników, modyfikacje planu pracy
2. Przygotowanie analizy budżetu własnego projektu [warsztaty w grupach]
· Cel i zakres prowadzonej działalności · Model biznesowy/operacyjny · Organizacja i procesy wewnętrzne · Partnerzy
· Ryzyka i sposób ich mitygacji
· Istotne elementy kosztowe i szacowanie kosztów · Ramowy Plan Realizacji
· Budżet
3. Prezentacja i omówienie efektów pracy w grupach
· Krótkie omówienie projektu: kontekst, cel, wyzwania i ograniczenia
· Prezentacja szczegółowego modelu budżetu
4. Wspólna dyskusja i krytyczna analiza poszczególnych projektów
· Omówienie poszczególnych projektów w kontekście celów szkolenia
· Rekomendacje i konsultacje eksperckie ad hoc
3. Podsumowanie zajęć
· Omówienie efektów pracy – czego się dowiedziałem, co się zmieniło, czego zabrakło
· Omówienie potrzeb – których kompetencji/zasobów mi brak, a które wymagają pogłębienia
Czas: 2 dni (16 godzin)
Miejsce: do ustalenia
Certyfikat: Tak
Kogo możesz spotkać?
PIOTR MERKEL