Opis szkolenia
Szkolenie skupia się na zrozumieniu czym jest pamięć, jak funkcjonuje i jakie procesy na nią wpływają, poznaniu technik wspierania procesów poznawczych osób starszych oraz rozwijaniu umiejętności tworzenia i prowadzenia prostych ćwiczeń poznawczych.
Program szkolenia
Dzień 1.
Rozpoczęcie szkolenia
• Powitanie uczestników
• Omówienie celów szkolenia i programu dnia
• Krótkie wprowadzenie:
• Dlaczego warto wspierać pamięć i procesy poznawcze u osób starszych?
• Znaczenie aktywizacji poznawczej dla jakości życia mieszkańców DPS
Jak działa pamięć?
• Miniwykłady:
• Czym jest pamięć? Rodzaje pamięci (krótkotrwała, długotrwała, proceduralna, semantyczna, epizodyczna)
• Jak zmienia się pamięć z wiekiem?
• Rola uwagi, koncentracji i emocji w procesach zapamiętywania
• Dyskusja:
• Jak problemy z pamięcią wpływają na życie osób starszych?
Zaburzenia pamięci u osób starszych
• Miniwykład: Przyczyny zaburzeń pamięci (procesy starzenia, choroby neurodegeneracyjne, stres, depresja)
• Jak odróżnić naturalne zmiany pamięci od patologii (np. demencja, choroba Alzheimera)?
• Ćwiczenie grupowe:
• Studium przypadku – analiza objawów mieszkańców DPS i ich potencjalnych przyczyn
• Jak wspierać osoby z różnymi typami problemów z pamięcią?
Dzień 2.
Techniki wspierania procesów poznawczych u osób starszych
• Wykłady:
• Techniki ćwiczenia pamięci (np. mnemotechniki, powtarzanie, gry i zagadki)
• Aktywizacja umysłu poprzez codzienne aktywności (np. prowadzenie rozmów, wspomnienia, organizacja dnia)
• Warsztat praktyczny:
• Praca w grupach: Tworzenie prostych ćwiczeń pamięciowych dla mieszkańców DPS
• Ćwiczenie przykładowych aktywności, np.:
• Układanie wspomnień w chronologiczną kolejność
• Ćwiczenia słowne (skojarzenia, rymowanki)
• Gry planszowe i karciane wspierające funkcje poznawcze
Jak motywować osoby starsze do ćwiczenia pamięci?
• Miniwykład:
• Bariery w podejmowaniu ćwiczeń (np. brak motywacji, lęk przed porażką)
• Jak budować pozytywne nastawienie i wzmacniać poczucie sprawczości?
• Dyskusja:
• Co może motywować mieszkańców do aktywności?
• Rola indywidualnego podejścia w pracy z mieszkańcami
Podsumowanie szkolenia
• Podsumowanie kluczowych wniosków
• Jakie techniki można zastosować w pracy na co dzień?
• Jak regularna stymulacja poznawcza wpływa na mieszkańców?
• Omówienie pytań i refleksji uczestników
• Wręczenie materiałów edukacyjnych z przykładowymi ćwiczeniami pamięciowym
Czas: 2 dni (16 godzin)
Miejsce: do ustalenia
Certyfikat: Tak
Kogo możesz spotkać?
MARTA ROSSIAN