Opis szkolenia
Szkolenie ma na celu zwiększenie efektywności pracy, poprawę jakości usług, a przede wszystkim zapewnia efektywne wdrażanie założeń Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w zakresie realizacji misji Warsztatu Terapii Zajęciowej
Program szkolenia
Dzień 1.
I blok – Sesja otwarcia:
1. Czym jest standaryzacja usług rehabilitacyjnych?
2. Po co jest standaryzacja w Warsztatach Terapii Zajęciowej?
3. Identyfikacja obszarów do poprawy.
4. Identyfikacja czynników ograniczających samodzielność uczestników.
5. Korzyści w wymiarze instytucjonalnym i indywidualnym.
II blok – Konwencja ONZ o prawach osób z niepełnosprawnych:
1. Ogólne założenia konwencji i sens jej wdrożenia.
2. Odniesienie zapisów Konwencji do indywidualnej sytuacji WTZ.
3. Prawne umocowanie standaryzacji.
III blok – Podstawowe założenia standaryzacji:
1. Indywidualizacja procesu wsparcia.
2. Profesjonalizacja procesu udzielania wsparcia od diagnozy do zakończenia uczestnictwa.
3. Upodmiotowienie i samostanowienie uczestników.
4. Wdrożenie narzędzi i działań służących uzawodowieniu uczestników.
5. Poprawa warunków pracy osobom zatrudnionym w WTZ.
6. Rozwój kompetencji osób świadczących pracę w WTZ.
IV blok – Narzędzia standaryzacji:
1. Dokumentacja procesu świadczenia wsparcia.
2. Diagnoza funkcjonalna uczestnika.
3. Indywidualny plan rehabilitacji uczestnika jako definicja celów pracy z uczestnikiem (dobór celów).
4 Tworzenie i realizacja procedur terapii zajęciowej w oparciu o cele IPR.
5. Tworzenie i realizacja procedur pracy z emocjami uczestnika w oparciu o cele IPR.
6. Tworzenie i realizacja procedur uzawodowienia uczestnika w oparciu o cele IPR.
7. Ocena efektów rehabilitacji.
V blok – Wdrożenie zatrudnienia wspomaganego uczestnika warsztatu:
1. Co to jest zatrudnienie wspomagane?
2. Rola trenera pracy w warsztacie terapii zajęciowej.
3. Możliwości zawodowe uczestników warsztatu.
Dzień 2.
VI blok – Diagnoza sytuacji zawodowej uczestnika – sesja szkoleniowa:
1. Tworzenie diagnozy funkcjonalnej uczestników warsztatu.
2. Analiza grupowa stworzonych diagnoz funkcjonalnych.
3. Dobór celów (SMART) – sesja szkoleniowa.
4. Abstrakcyjne dobieranie celów do pracy z uczestnikiem z wykorzystaniem metody SMART.
5. Dobór celów dla realnego uczestnika (SMART).
6. Analiza grupowa stworzonych SMART dla uczestników.
7. Sesja podsumowująca.
8. Cykl PDCA (Plan-Do-Check-Act) jako narzędzie doskonalenia.
9. Praktyczne przypadki doskonalenia procesów w terapii zajęciowej.
10. Podsumowanie kluczowych zagadnień.
Czas: 2 dni (16 godzin)
Miejsce: do ustalenia
Certyfikat: Tak
Kogo możesz spotkać?
PAWEŁ CZAPLIŃSKI
Prawnik, socjolog i doradca zawodowy, wieloletni dyrektor ds. prawnych Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych. Ekspert w obszarze pomocy publicznej i wsparcia w zatrudnieniu OzN na otwartym i chronionym rynku pracy. Doświadczony szkoleniowiec, ma ponad 1000 h szkoleń w obszarze dostępności w zatrudnieniu, pomocy publicznej, projektowania uniwersalnego, komunikacji i obsługi klienta z niepełnosprawnością. Szkoleniowo i doradczo pracuje we wszystkich segmentach rynku pracy. Posiada ogromne doświadczenie w obszarze zarówno dużych instytucji o charakterze korporacyjnym, dyrektorów i menadżerów odpowiedzialnych za dostęp do zatrudnienia w administracji publicznej, ZPCHR, w ostatnich latach realizuje szkolenia w obszarze aktywizacji zawodowej osób z głębokimi niepełnosprawnościami, w których, pracując z publicznymi instytucjami przygotowania zawodowego, uczy i w praktyce pokazuje jak skutecznie aktywizować długotrwale bezrobotne z takimi niepełnosprawnościami. Jest również prezesem Fundacji Aktywności Zawodowej, która od ponad 15 lat skutecznie wspiera OzN w znalezieniu swojego miejsca na rynku pracy. Fundacja rok rocznie aktywizuje zawodowo ok. 200 osób z różnymi niepełnosprawnościami, osiągając blisko 70% skuteczności w zakresie wprowadzenia OzN na, w głównej mierze, otwarty rynek pracy.
MICHAŁ CZAPIEWSKI