Opis szkolenia
Szkolenie będzie prowadzone z wykorzystaniem trzech form pracy z uczestnikami, tj. pracy warsztatowej, dyskusji moderowanej i wykładu. W trakcie zajęć uczestnicy w praktyce poznają warsztat pracy doradcy zawodowego w zakresie wprowadzania osób z niepełnosprawnością intelektualną na rynek pracy. Zostanie również obszernie omówiona kwestia otoczenia uczestnika w osobach rodziny, środowiska lokalnego i miejsca zamieszkania. W formie warsztatowej przedstawione zostaną możliwości nawiązywania i budowania relacji z pracodawcami, przedstawicielami lokalnych władz i społecznością. W programie uwzględniono również omówienie różnego rodzaju uregulowań prawnych, formalnych oraz korzyści finansowych dla pracodawców wynikających z faktu zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Trenerzy prowadzący szkolenie przedstawią i omówią innowacyjne formy kreowania wizerunku warsztatu jako miejsca otwartego na budowanie relacji z lokalnym rynkiem pracy, samorządem i mieszkańcami. Szczególny nacisk zostanie położony na istotę pracowni WTZ jako miejsce rozwijania kompetencji zawodowych u uczestników WTZ. Terapeuci zajęciowi zostaną wyposażeni w umiejętności do wdrażania narzędzi do aktywizacji zawodowej poprzez działalność na swoich pracowniach i przekonają się o istocie ich roli jako lidera procesu uzawodowienia.
Program szkolenia
Dzień 1.
I blok
1. Rola i znaczenie WTZ kiedyś i dziś.
2. Warsztat Terapii Zawodowej, czyli jak przygotować placówkę do pełnienia roli instytucji przygotowania zawodowego.
3. Pracownie WTZ jako miejsce rozwijania kompetencji zawodowych.
4. Rekrutacja i poszukiwanie nowych uczestników – strategie rekrutacji i komunikacji z otoczeniem.
5. Nowy wizerunek WTZ, jak go wdrażać w praktyce? – kanały komunikacji.
II blok
1. Przygotowanie pracowni do nowych zadań WTZ.
2. Terapeuta Zajęciowy jako lider procesu uzawodowienia.
3. Rozwój Kompetencji Zawodowych Terapeutów a kompetencje lokalnego rynku pracy.
4. Wdrażanie narzędzi Aktywizacji Zawodowej na pracowniach.
5. Udział Terapeutów w wewnętrznym i zewnętrznym procesie aktywizacji zawodowej.
Dzień 2.
I blok – Możliwości uczestników w procesie wprowadzenia do zatrudnienia:
1. Wprowadzenie do zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
2. Tożsamość zawodowa jako kluczowy element procesu aktywizacji.
3. Analiza potencjału zawodowego osób z niepełnosprawnością.
4. Przygotowanie do procesu aktywizacji zawodowej – opracowanie IPD.
5. Zasoby uczestnika w kontekście zatrudnienia – opracowanie IPZ.
6. Praca z wykorzystaniem potencjału pracowni WTZ na lokalnym rynku pracy.
II blok – Przygotowanie uczestnika do podjęcia aktywności zawodowej:
1. Praca z rodziną i otoczeniem uczestnika osoby niepełnosprawnej.
2. Praca z motywacją zawodową uczestnika do podjęcia zatrudnienia.
3. Praca z akceptacją własnej niepełnosprawności uczestnika.
4. Praca z poczuciem bezpieczeństwa u uczestnika.
5. Praca z uważnością uczestnika.
6. Praca ze świadomością warunków zatrudnienia w odróżnieniu od warunków warsztatu.
Dzień 3.
I blok – Uregulowania prawne/korzyści z zatrudnienia OzN/narzędzia doboru pracodawców:
1. Sytuacja na rynku pracy osób z niepełnosprawnością.
2. Rozpoznanie lokalnego rynku pracy.
3. Specyfika różnych grup pracodawców (mikro, małe, średnie, duże, NGO, instytucje).
4. Przygotowanie do kontaktu z pracodawcą.
5. Narzędzia doboru pracodawców.
6. Kontakt z pracodawcą i budowanie relacji z pracodawcą.
7. Budowanie wizerunku WTZ jako instytucji współpracującej z pracodawcami.
8. Giełdy pracy jako innowacyjne narzędzie budowania roli WTZ na lokalnym rynku pracy.
II blok – Kontakt z pracodawcami/zatrudnienie OzN:
1. Jak pozyskiwać nowych pracodawców dla osób z niepełnosprawnością?
2. Pomoc publiczna dla pracodawców osób z niepełnosprawnością.
3. Problemy prawne związane z zatrudnieniem osób z niepełnosprawnością.
4. Dobre praktyki we wprowadzaniu osób z niepełnosprawnością na otwarty rynek pracy.
5. Savoir vivre w kontakcie z pracownikiem z niepełnosprawnością.
6. Rekrutacja pracownika.
7. Wprowadzenie do zespołu.
8. Niepełnosprawność a delegowanie zadań.
9. Uprawnienia pracownika z niepełnosprawnością.
10. Korzyści finansowe dla pracodawców – pomoc publiczna.
Czas: 3 dni (24godziny)
Miejsce: do ustalenia
Certyfikat: Tak
Kogo możesz spotkać?
PAWEŁ CZAPLIŃSKI
Prawnik, socjolog i doradca zawodowy, wieloletni dyrektor ds. prawnych Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych. Ekspert w obszarze pomocy publicznej i wsparcia w zatrudnieniu OzN na otwartym i chronionym rynku pracy. Doświadczony szkoleniowiec, ma ponad 1000 h szkoleń w obszarze dostępności w zatrudnieniu, pomocy publicznej, projektowania uniwersalnego, komunikacji i obsługi klienta z niepełnosprawnością. Szkoleniowo i doradczo pracuje we wszystkich segmentach rynku pracy. Posiada ogromne doświadczenie w obszarze zarówno dużych instytucji o charakterze korporacyjnym, dyrektorów i menadżerów odpowiedzialnych za dostęp do zatrudnienia w administracji publicznej, ZPCHR, w ostatnich latach realizuje szkolenia w obszarze aktywizacji zawodowej osób z głębokimi niepełnosprawnościami, w których, pracując z publicznymi instytucjami przygotowania zawodowego, uczy i w praktyce pokazuje jak skutecznie aktywizować długotrwale bezrobotne z takimi niepełnosprawnościami. Jest również prezesem Fundacji Aktywności Zawodowej, która od ponad 15 lat skutecznie wspiera OzN w znalezieniu swojego miejsca na rynku pracy. Fundacja rok rocznie aktywizuje zawodowo ok. 200 osób z różnymi niepełnosprawnościami, osiągając blisko 70% skuteczności w zakresie wprowadzenia OzN na, w głównej mierze, otwarty rynek pracy.
MICHAŁ CZAPIEWSKI