Kompleksowa ścieżka aktywizacji zawodowej uczestników WTZ z uwzględnieniem metodyki pracy Trenera Pracy

Opis szkolenia

Szkolenie będzie prowadzone z wykorzystaniem trzech form pracy z uczestnikami, tj. pracy warsztatowej, dyskusji moderowanej i wykładu. W trakcie zajęć uczestnicy w praktyce poznają warsztat pracy doradcy zawodowego w zakresie wprowadzania osób z niepełnosprawnością intelektualną na rynek pracy. Zostanie również obszernie omówiona kwestia otoczenia uczestnika w osobach rodziny, środowiska lokalnego i miejsca zamieszkania. W formie warsztatowej przedstawione zostaną możliwości nawiązywania i budowania relacji z pracodawcami, przedstawicielami lokalnych władz i społecznością. W programie uwzględniono również omówienie różnego rodzaju uregulowań prawnych, formalnych oraz korzyści finansowych dla pracodawców wynikających z faktu zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Trenerzy prowadzący szkolenie przedstawią i omówią innowacyjne formy kreowania wizerunku warsztatu jako miejsca otwartego na budowanie relacji z lokalnym rynkiem pracy, samorządem i mieszkańcami. Dodatkowo, zostanie również poruszona kwestia osoby Trenera pracy w WTZ i jego możliwości w obszarze sukcesywnego poszukiwania potencjalnych pracodawców, metody pracy z ich obiekcjami, zasady efektywnej komunikacji oraz budowania trwałych relacji z przyszłymi i obecnymi pracodawcami.


 

Program szkolenia

Dzień 1.
I blok – Możliwości uczestników w procesie wprowadzenia do zatrudnienia:
1. Wprowadzenie do zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
2. Tożsamość zawodowa jako kluczowy element procesu aktywizacji.
3. Analiza potencjału zawodowego osób z niepełnosprawnością.
4. Przygotowanie do procesu aktywizacji zawodowej – opracowanie IPD.
5. Zasoby uczestnika w kontekście zatrudnienia – opracowanie IPZ.
6. Praca z wykorzystaniem potencjału pracowni WTZ na lokalnym rynku pracy.

II blok – Przygotowanie uczestnika do podjęcia aktywności zawodowej:
1. Praca z rodziną i otoczeniem uczestnika – osoby niepełnosprawnej.
2. Praca z motywacją zawodową uczestnika do podjęcia zatrudnienia.
3. Praca z akceptacją własnej niepełnosprawności przez uczestnika.
4. Praca z poczuciem bezpieczeństwa u uczestnika.
5. Praca z uważnością uczestnika.
6. Praca ze świadomością warunków zatrudnienia w odróżnieniu od warunków warsztatu.

 

Dzień 2.
I blok – Uregulowania prawne/korzyści z zatrudnienia OzN/narzędzia doboru pracodawców:
1. Sytuacja na rynku pracy osób z niepełnosprawnością.
2. Rozpoznanie lokalnego rynku pracy.
3. Specyfika różnych grup pracodawców (mikro, małe, średnie, duże, NGO, instytucje).
4. Przygotowanie do kontaktu z pracodawcą.
5. Narzędzia doboru pracodawców.
6. Kontakt z pracodawcą i budowanie relacji z pracodawcą.
7. Budowanie wizerunku WTZ jako instytucji współpracującej z pracodawcami.
8. Giełdy pracy jako innowacyjne narzędzie budowania roli WTZ na lokalnym rynku pracy.

II blok – Kontakt z pracodawcami/zatrudnienie OzN:
1. Jak pozyskiwać nowych pracodawców dla osób z niepełnosprawnością.
2. Pomoc publiczna dla pracodawców osób z niepełnosprawnością.
3. Problemy prawne związane z zatrudnieniem osób z niepełnosprawnością.
4. Dobre praktyki we wprowadzaniu OzN na otwarty rynek pracy.
5. Savoir vivre w kontakcie z pracownikiem z niepełnosprawnością.
6. Rekrutacja pracownika.
7. Wprowadzenie do zespołu.
8. Niepełnosprawność a delegowanie zadań.
9. Uprawnienia pracownika z niepełnosprawnością.
10. Korzyści finansowe dla pracodawców – pomoc publiczna.
11. Charakterystyka pracodawców – budowanie relacji z lokalnym rynkiem pracy.
12. Promowanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
13. Osoba wspierająca osoby z niepełnosprawnością w zakładzie pracy.
14. Przystosowanie zakładu pracy do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.
15. Oczekiwania pracodawców w zakresie zatrudnienia osób z niepełnosprawnością.

 

Dzień 3.

1. Pośrednictwo pracy w działalności trenera pracy.
2. Obiekcje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami oraz metody pracy z nimi – zajęcia praktyczne.
3. Metody poszukiwania pracodawców dla osób z niepełnosprawnościami.
4. Efektywna komunikacja z pracodawcą poprzez CV.
5. Budowanie relacji z pracodawcami osób z niepełnosprawnościami – zajęcia praktyczne.
6. Trudne pytania pracodawców – zajęcia praktyczne.
7. Konsultacje indywidualne z trenerem prowadzącym.

 

Czas: 3 dni (24 godziny)
Miejsce: do ustalenia
Certyfikat: Tak


Kogo możesz spotkać?

PAWEŁ CZAPLIŃSKI

Prawnik, socjolog i doradca zawodowy, wieloletni dyrektor ds. prawnych Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych. Ekspert w obszarze pomocy publicznej i wsparcia w zatrudnieniu OzN na otwartym i chronionym rynku pracy. Doświadczony szkoleniowiec, ma ponad 1000 h szkoleń w obszarze dostępności w zatrudnieniu, pomocy publicznej, projektowania uniwersalnego, komunikacji i obsługi klienta z niepełnosprawnością. Szkoleniowo i doradczo pracuje we wszystkich segmentach rynku pracy. Posiada ogromne doświadczenie w obszarze zarówno dużych instytucji o charakterze korporacyjnym, dyrektorów i menadżerów odpowiedzialnych za dostęp do zatrudnienia w administracji publicznej, ZPCHR, w ostatnich latach realizuje szkolenia w obszarze aktywizacji zawodowej osób z głębokimi niepełnosprawnościami, w których, pracując z publicznymi instytucjami przygotowania zawodowego, uczy i w praktyce pokazuje jak skutecznie aktywizować długotrwale bezrobotne z takimi niepełnosprawnościami. Jest również prezesem Fundacji Aktywności Zawodowej, która od ponad 15 lat skutecznie wspiera OzN w znalezieniu swojego miejsca na rynku pracy. Fundacja rok rocznie aktywizuje zawodowo ok. 200 osób z różnymi niepełnosprawnościami, osiągając blisko 70% skuteczności w zakresie wprowadzenia OzN na, w głównej mierze, otwarty rynek pracy.

 

MICHAŁ CZAPIEWSKI

Trener Pracy, pośrednik i doradca zawodowy, który od ponad 15 lat aktywnie działa w obszarze wprowadzania OzN na otwarty rynek pracy. Doświadczenie zdobywał w największych organizacjach pozarządowych, specjalizujących się w aktywizacji zawodowej OzN, tj. Integracja, Caritas, POPON, trener w obszarze zatrudnienia i onboardingu OzN, obsługi klienta z niepełnosprawnością, dostępności w edukacji i projektowania uniwersalnego. Na salach szkoleniowych spędził ponad 1000 h szkoleniowych. W ostatnich latach specjalizuje się w szkoleniach dla instytucji przygotowania zawodowego, pracujących z osobami z niepełnosprawnością psychiczną, spektrum, intelektualną i sprzężoną. Zrealizował również kilkaset godzin szkoleń dla osób zarządzających w administracji publicznej oraz w średnich i dużych przedsiębiorstwach.

 

 

Do góry