Warsztat prowadzenia rozmowy doradczej – od wywiadu do IPD

Opis szkolenia

Cele główne szkolenia
· dostarczenie usystematyzowanej wiedzy z zakresu specyfiki prowadzenia rozmowy doradczej,
· wykształcenie umiejętności prawidłowego prowadzenia rozmowy doradczej, · rozwijanie zdolności adekwatnego zastosowania wiedzy i narzędzi do rozwiązywania różnorodnych problemów z obszaru aktywizacji zawodowej, · wskazanie związków rozmowy doradczej z innymi dyscyplinami wiedzy, w tym uwrażliwienie na wielowymiarowość ludzkiego funkcjonowania,
· w skazanie obszarów kontrowersji i problemów oraz uwrażliwienie na zagadnienia etyczne związane z rozmową doradczą,
· nabycie i/lub doskonalenie kompetencji zawodowych w zakresie współtworzenia z Podopiecznymi efektywnych i skutecznych narzędzi doradczych, jakimi są Indywidualne Plany Działania.

Adresaci szkolenia
Warsztaty dedykowane są dla doradców zawodowych, zarówno publicznych służb zatrudnienia, jak i doradców komercyjnych instytucji szkoleniowo-doradczych. Program zajęć uwzględnia specyfikę projektów EFS, PFRON i przedsięwzięć dotacyjnych w zakresie samozatrudnienia.

Forma zajęć
Zajęcia będą łączyły część teoretyczną z praktyczną, m.in. poprzez zastosowanie zróżnicowanych form: wykład multimedialny, analiza przypadków, ćwiczenie, case study, prezentacja multimedialna, odgrywanie ról przez uczestników szkolenia, pogadanka, dyskusja, burza mózgów, test autodiagnostyczny, symulacje sytuacji, dyskusja moderowana, praca samodzielna, praca w parach, praca w grupach.


Program szkolenia

 I blok
1. Rozmowa doradcza jako podstawowa metoda indywidualnego poradnictwa zawodowego:
a) rozmowa doradcza jako komunikacja społeczna.
b) rozmowa doradcza jak proces społeczno-psychiczny.
c) rozmowa doradcza jako sytuacja ucząca.
2. Cel rozmowy doradczej:
a) przebieg rozmowy doradczej,
b) problemy zawodowe,
c) podopieczni.
3. Charakterystyka rozmowy doradczej:
a) konstrukcja rozmowy doradczej,
b) etapy rozmowy doradczej.
4. Proces przygotowania do rozmowy doradczej:
a) dokumenty – wymogi formalne,
b) dokumenty przydatne podczas rozmowy doradczej,
c) COOD – oczekiwania wobec doradcy zawodowego.
5. Technika prowadzenia rozmowy doradczej:
a) warunki zewnętrzne,
b) planowanie czasowe,
c) notatki z rozmowy doradczej,
d) werbalne środki kształtowania rozmowy doradczej,
e) niewerbalne środki kształtowania rozmowy doradczej.

II blok
1. Rozmowa doradcza w procesie tworzenia zindywidualizowanych dokumentów:
a) obszary tematyczne rozmowy doradczej – aktywizacja zawodowa,
b) obszary tematyczne rozmowy doradczej – samozatrudnienie.
2. Narzędzia w rozmowie doradczej:
a) testy i kwestionariusze,
b) karty metafory,
c) filmy edukacyjne.

III blok
1. Indywidualny Plan Działania – co to jest?
a) doradca zawodowy – pierwszy drogowskaz,
b) IPD – GPS ścieżki kariery zawodowej,
c) IPD – efekt współpracy Podopiecznego i doradcy zawodowego,
d) najważniejsze przesłanie IPD.
2. Dychotomia Indywidualnego Planu Działania – dokument urzędowy/ustawowy versus dokument doradczy/komercyjny:
a) cienie i blaski IPD,
b) IPD obowiązkowe dla…,
c) elementy składowe IPD,
d) terminy,
e) mierniki efektywności działania,
f) konsekwencje odmowy przyjęcia propozycji przygotowania IPD i przerwania realizacji IPD,
g) analiza dostępnych na rynku wzorów.
3. Etapy tworzenia Indywidualnego Planu Działania- od czego należy zacząć?
a) analiza potrzeb,
b) rynek pracy i warsztaty zawodoznawcze,
c) warsztat samopoznania,
d) indywidualna ocena zawodowa,
e) przygotowanie IPD.
4. Cele Indywidualnego Planu Działania:
a) rodzaje celów – edukacyjne, zawodowe, społeczne,
b) wyznaczanie celów metodą SMART.
5. Monitoring i ewaluacja korygująca Indywidualnego Planu Działania:
a) analiza barier utrudniających realizację wyznaczonych celów,
b) program naprawczy.

IV blok
1. Symulacja rozmów doradczych.
2. Ewaluacja rozmowy doradczej.

 

 

 

Czas: 4 dni (32 godziny)
Miejsce: do ustalenia
Certyfikat: Tak


Kogo możesz spotkać?

KINGA NOWAKOWSKA

 Z pasją łączy praktykę kierowniczą z prowadzeniem zajęć dydaktycznych. Ponadto psycholog, doradca zawodowy, trener umiejętności społecznych oraz mediator, specjalizujący się w pracy z klientem dysfunkcyjnym (osoby długotrwale bezrobotne, osoby niepełnosprawne z uwzględnieniem dysfunkcji psychicznej, penitencjariusze zakładów karnych, członkowie grup mniejszościowych i etnicznych – w szczególności społeczność romska). Od ponad 20 lat prowadzi poradnictwo zawodowe w zakresie rozwoju zawodowego i przekwalifikowań, umiejętności poruszania się po rynku pracy, zagadnień kompetencji i umiejętności społecznych. Autorka licznych materiałów i pomocy dydaktycznych. Specjalistka w zakresie metodologii tworzenia Indywidualnych Planów Działania dla osób narażonych na wykluczenie i marginalizację społeczną. Reprezentantka barw ponad 30 instytucji szkoleniowych, prowadząca coaching doradczy i trenerski. Realizator ogólnopolskich i regionalnych projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, w tym również projektów badawczych. Zawsze ciekawa tego, co ludzie mają do powiedzenia.
Do góry