Wsparcie w okresie starzenia się – psychologiczne aspekty opieki nad osobami starszymi

Opis szkolenia

Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników z psychologicznymi aspektami opieki nad osobami starszymi, zrozumienie potrzeb emocjonalnych i psychicznych seniorów oraz nabycie umiejętności wspierania ich w procesie starzenia się, w sposób empatyczny i profesjonalny.

Warsztaty są zaprojektowane w sposób interaktywny, aby umożliwić pracownikom domu pomocy społecznej nie tylko zdobycie wiedzy, ale również praktyczne zastosowanie jej w codziennej pracy z seniorami. 

 


Program szkolenia

 Dzień 1.

I. Powitanie i wstęp
• Przedstawienie celu warsztatów – wyjaśnienie uczestnikom, jakie korzyści mogą wynieść z udziału w szkoleniu, jakie umiejętności będą rozwijać
• Krótkie zapoznanie się uczestników – jeśli to możliwe, każde z osób dzieli się swoją rolą i doświadczeniem w pracy z osobami starszymi
• Omówienie agendy warsztatów – zapowiedź tematów, sposobu pracy oraz zasad grupowej współpracy

II. Wprowadzenie do psychologicznych aspektów starzenia się
1. Zmiany w procesie starzenia się
• Zmiany fizyczne, poznawcze, emocjonalne i społeczne u osób starszych
• Wpływ starzenia się na tożsamość i poczucie własnej wartości
• Zjawisko „wycofywania się z aktywności społecznej” i związane z nim zagrożenia (np. izolacja, depresja, samotność)

2. Różnorodność doświadczeń osób starszych
• Omówienie faktu, że starzenie się jest procesem indywidualnym, a nie jednorodnym
• Znaczenie indywidualnego podejścia do każdego podopiecznego

III. Psychologiczne potrzeby osób starszych
1. Podstawowe potrzeby psychiczne seniorów
• Potrzeba bezpieczeństwa, szacunku, poczucia przynależności
• Potrzeba autonomii i decydowania o swoim życiu (w miarę możliwości)
• Potrzeba kontaktu społecznego – znaczenie relacji i interakcji z innymi

2. Zrozumienie emocji osób starszych
• Lęk przed śmiercią, utratą niezależności, zmiany w wyglądzie, rola wspomnień i nostalgii
• Praca z emocjami: jak rozpoznać i jak reagować na wyrażane przez seniorów emocje, takie jak smutek, lęk, frustracja

3. Wsparcie w procesie żałoby
• Jak rozmawiać z osobami starszymi o utracie bliskich i przystosowaniu się do samotności

IV. Komunikacja z osobami starszymi

1. Zasady skutecznej komunikacji
• Jak dostosować język, ton i tempo mowy do potrzeb seniorów
• Umiejętność słuchania i reagowania na niewerbalne sygnały (np. mimikę, postawę ciała)
• Jak uniknąć traktowania osób starszych w sposób infantylizujący, przy jednoczesnym zachowaniu szacunku

2. Komunikacja w trudnych sytuacjach
• Jak reagować na wybuchy złości, dezorientację, lęk czy agresję
• Strategie deeskalacji i wyciszania napięć emocjonalnych

V. Strategie wsparcia psychologicznego i metody pracy z seniorami

1. Wsparcie psychiczne w codziennej opiece
• Jak budować więź i zaufanie w relacji z osobami starszymi
• Angażowanie seniorów w aktywności – jak wspierać ich w rozwoju zainteresowań i pasji, mimo ograniczeń związanych z wiekiem
• Praca z osobami z demencją i innymi zaburzeniami poznawczymi – jak dostosować podejście do osób z ograniczoną pamięcią i orientacją

2. Przykłady działań wspierających psychicznie seniorów
• Terapie zajęciowe, arteterapia, muzykoterapia, reminiscencja (praca ze wspomnieniami)
• Praca z emocjami poprzez zajęcia manualne, rozmowy, czytanie, zabawy umysłowe

3. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu u opiekunów
• Jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne w pracy z osobami starszymi
• Techniki radzenia sobie ze stresem: mindfulness, asertywność, zarządzanie emocjami w trudnych sytuacjach

 

Dzień 2.

VI. Praca w grupach: Studium przypadku

1. Prezentacja przypadków: Każda grupa otrzymuje opis sytuacji związanej z opieką nad osobą starszą (np. pacjent z demencją, osoba z depresją starczą, senior z problemami w relacjach interpersonalnych)

2. Praca w grupach: Zadanie polega na zaproponowaniu odpowiednich metod wsparcia psychologicznego oraz strategii komunikacyjnych. Grupy omawiają, jak podejść do danej sytuacji, jakie techniki i narzędzia można zastosować w pracy z seniorem

3. Omówienie wyników: Po zakończeniu pracy grupowej, każda grupa prezentuje swoje rozwiązania i pomysły na wspieranie seniorów w danej sytuacji

VII. Podsumowanie warsztatów i sesja pytań
• Podsumowanie kluczowych zagadnień – przypomnienie najważniejszych zasad wsparcia psychologicznego osób starszych
• Odpowiedzi na pytania uczestników – możliwość wyjaśnienia wątpliwości, omówienie trudnych sytuacji, z którymi spotykają się uczestnicy warsztatów
• Zakończenie – podziękowanie za udział i zachęta do dalszego pogłębiania wiedzy na temat psychologicznych aspektów opieki nad osobami starszymi

 

Czas: 2 dni (16 godzin)
Miejsce: do ustalenia
Certyfikat: Tak


Kogo możesz spotkać?

Zdjęcie przedstawia kobietę z krótkimi włosami, ubraną w czarną koszulę. W tle tablica szkoleniowa.
MARTA ROSSIAN

 Nazywam się Marta Rossian i jestem psychologiem, psychogeriatrą oraz psychoonkologiem. Moja droga zawodowa rozpoczęła się w Warszawskim Centrum Onkologii, gdzie zdobyłam pierwsze doświadczenia w pracy z pacjentami onkologicznymi. Następnie przez wiele lat pracowałam w Hospicjum Domowym, wspierając pacjentów paliatywnych oraz ich rodziny w tym trudnym czasie. Od 2018 roku dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem, prowadząc szkolenia oraz treningi dla Seniorów, a także dla personelu medycznego i opiekuńczego, który na co dzień pracuje z pacjentami geriatrycznymi. Moim celem jest nie tylko rozwijanie umiejętności profesjonalistów, ale także wspieranie Seniorów w pełniejszym i bardziej świadomym życiu. W mojej pracy łączę pasję i empatię – z praktyczną wiedzą.
Do góry